Het huidige digitale tijdperk biedt tal van kansen op online marketinggebied. Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om voortdurend in ontwikkeling te blijven. Marketing speelt hierbij een belangrijke rol. Je onderzoekt de kansen en bedreigingen in je markt en zorgt ervoor dat jouw organisatie klaar is om op deze ontwikkelingen in te kunnen spelen. Door de komst van informatietechnologie is het tempo waarin veranderingen plaatsvinden aanzienlijk verhoogd en is het gedrag van zowel de consument als de zakelijke afnemer drastisch gewijzigd. Bovendien worden we dagelijks met een grote hoeveelheid informatie overladen. Dit zorgt er voor dat het steeds lastiger wordt om uw doelgroep te bereiken.

Online marketing versus traditionele marketing

Internet heeft er voor gezorgd dat het marketingvakgebied er ook compleet anders uit is komen te zien. Waar bij traditionele marketing de communicatie-uitingen vooral werden gericht op de massa, is online marketing bij uitstek geschikt om communicatie te individualiseren en persoonlijker te maken. Hieronder volgen de belangrijkste voordelen van online of internet marketing ten opzichte van de offline variant:

  • Online marketing maakt het mogelijk informatie op maat te bieden.
  • De effecten van marketingcommunicatie via internet zijn zeer goed meetbaar.
  • Online marketing biedt interactiemogelijkheid met de doelgroep, waar offline marketing voornamelijk eenrichtingsverkeer is.
  • Het bereik met online marketing is vele malen groter.
  • Online marketing maakt het mogelijk veel informatie over het gedrag van de doelgroep te verzamelen.
  • Online marketing maakt het mogelijk het marketingbudget effectiever in te zetten, juist doordat de informatie tot in vergaande details afgestemd kan worden op de doelgroep.
  • Online marketingmiddelen zijn relatief goedkoop. 'Relatief ' omdat er vaak een behoorlijke investering in tijd in gaat zitten om deze middelen of kanalen op een effectieve manier in te zetten.

Naadloze integratie

Dat online marketing de nodige voordelen biedt ten opzichte van offline marketing, moge duidelijk zijn. Dit betekent echter niet dat we traditionele marketing of offline communicatiemiddelen dan maar volledig de rug toe moeten keren. Juist wanneer beide vormen van marketing harmonieus met elkaar geïntegreerd zijn, wordt het beste resultaat behaald. Uiteindelijk laat mond-tot-mondreclame nog altijd het grootste positieve effect op de versterking van uw imago zien. In het huidige tijdperk hebben conversaties zich echter ook naar de digitale omgeving verplaatst en kan deze mond-tot-mondreclame (ook wel word-of-mouth genoemd) op een positieve manier door de betreffende organisatie zelf worden beïnvloed. Niet deelnemen aan de online conversaties betekent dus direct kansen laten liggen.

Customer journey

De belangrijkste reden waarom het voor ondernemers en marketeers belangrijk is beide marketingvormen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, is dat op deze manier het aankoopproces welke de klant doorloopt op een positieve manier beïnvloed kan worden. Dit aankoopproces wordt ook wel de 'customer journey' of klantreis genoemd. Bewust en onbewust laten wij ons allemaal dagelijks beïnvloeden door de marketingtactieken van tal van organisaties. Zo bepaalt de hoogte van een artikel in het schap van de supermarkt of u nu net wel of net niet dat ene product pakt en in uw mand legt en herinnert het zien van een banner van booking.com op uw smartphone eraan dat u die zakelijk trip naar Singapore nog moet boeken. Slechte ervaringen met een aanbieder van een bepaald product of dienst is vaak reden om van leverancier te switchen. Steeds meer organisaties beseffen hierdoor dat een prettige klantervaring, ofwel 'customer experience', over alle contactkanalen heen cruciaal is voor het binden van klanten. Omdat deze klantreis zowel online als offline plaatsvindt, is het dus van groot belang om alle contactkanalen (ook wel 'touchpoints' genoemd) goed op elkaar af te stemmen. Al deze raakpunten bij elkaar zorgen er voor dat een potentiële of reeds bestaande klant zo goed mogelijk door het aankoopproces heen begeleid wordt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een prospect uw website raadpleegt na het zien van een post op LinkedIn om vervolgens telefonisch contact op te nemen met de sales afdeling. Wanneer de betreffende medewerker die het telefoontje beantwoordt niet hetzelfde gevoel overbrengt als uw website of social media pagina heeft gedaan, dan gaat dit direct ten koste van uw geloofwaardigheid. Komt dit gevoel voor jouw potentiële klant wel overeen, dan zal deze sneller geneigd zijn tot aankoop over te gaan.

Kansen voor uw onderneming

Het gebruik maken van online marketing biedt dus tal van kansen. Wanneer je in kaart hebt gebracht, waar jouw doelgroep zich online bevindt, dan kun je social media inzetten om een positieve 'word of mouth' te stimuleren en bouw je hiermee niet alleen aan een versterking van jouw imago, door het grote bereik dat social media platforms bieden wordt ook uw naamsbekendheid nog eens aanzienlijk vergroot. Wanneer je bovendien jouw online uitingen naadloos laat aansluiten op uw offline communicatie, dan kun je jouw doelgroep op een actieve manier door de 'customer journey' begeleiden. Welke content precies aansluit bij jouw doelgroep, is iets wat je net als bij traditionele marketing moet onderzoeken en testen. Het voordeel van online marketing ten opzichte van de traditionele vorm, is dat je nauwkeurig kunt meten welke invloed jouw online aanwezigheid precies heeft gehad, waardoor je jouw marketingbudget effectiever kunt besteden. Ook bieden social media platformen de gelegenheid bij uitstek om de conversatie op interactieve manier met jouw doelgroep aan te gaan. Dit is een uitstekende manier om je relaties voor een langere periode aan je organisatie te binden.

Online ondersteuning

Heb jij, naar aanleiding van deze blog, nog vragen of wil je graag hulp bij jouw online marketing strategie of de implementatie ervan? Graag denk ik met je mee en maak ik jouw online marketingplan op maat. Via onderstaande button kun je contact opnemen voor een vrijblijvende offerte.

 

Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan

Author

Kelly

More posts by Kelly