Een corporate website kan meerdere doelen dienen. Voor de ene organisatie dient de informatie op de website puur als ondersteuning van het salesverhaal, waar een andere organisatie graag de website in wil zetten om haar naamsbekendheid te vergroten. Echter, de meest gestelde vraag die we van opdrachtgevers ontvangen, is hoe de website kan worden ingezet om meer leads te genereren. U kunt op twee manieren het aantal leads of conversies (acties) van uw website verhogen:

  1. Je kunt zorgen voor meer websiteverkeer.
  2. Je kunt zorgen dat u zoveel mogelijk conversieverhogende maatregelen treft, zodat de conversieratio vergroot wordt.

Het verhogen van de conversie betekent feitelijk niets anders dan het verhogen van de acties die uw websitebezoekers uitvoeren. Dit kan bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het aanvragen van een offerte zijn, maar ook een inschrijving op je blog of nieuwsbrief wordt als conversie gezien. Om te starten raden wij u te allen tijde aan met de tweede optie te beginnen. Wanneer je namelijk je website geoptimaliseerd hebt, dan zorgt het verkrijgen van meer verkeer op de site automatisch ook voor een hogere conversieratio.

Iedereen is uniek en dat maakt gedrag op een website ook lastig te voorspellen. De tips die straks benoemd worden zijn dan ook geen garantie tot succes, maar hebben de afgelopen jaren in diverse branches wel een significante verbetering in conversie teweeggebracht en zijn dus de moeite waard om door te voeren. Aangeraden wordt om de diverse punten stapje voor stapje in uw website te integreren, zodat u het effect per onderdeel nauwkeurig kunt monitoren.

Om eenvoudig te beginnen zijn onderstaande adviezen algemeen en vrijwel op iedere organisatie toepasbaar. Wellicht zitten er wel tips bij die voor jouw organisatie lastiger te realiseren zijn. Zo is bijvoorbeeld lang niet iedere operationsafdeling of customer service geschikt om een live chatfunctie te bedienen. Selecteer je die adviezen die voor jouw organisatie het gemakkelijkst te implementeren zijn en vergeet vooral niet per onderdeel het effect te meten.

Conversieverhogende maatregelen voor jouw website

  • Richt per product of dienst een aparte landingspagina in.
    Een landingspagina is een op zichzelf staande webpagina, waarmee je (via bijvoorbeeld social media, advertenties of mailings, etc.) bezoekers naar jouw website trekt. Deze pagina is dusdanig ingericht dat het bezoekers aanzet om tot een bepaalde actie over te gaan. Voor meer informatie over hoe je een landingspagina ontwikkelt en deze optimaliseert, kunt je contact met ons opnemen.

 

  • Zorg voor een heldere boodschap.
    Bezoekers brengen steeds minder tijd op websites door. Je wil dan ook dat zij bij het ‘landen’ op jouw site in één oogopslag kunnen zien wat jouw toegevoegde waarde is. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld jouw Unique Selling Points (USP’s) duidelijk weer te geven op de site. Een USP is een uniek onderdeel van je product of dienst. Het is datgene wat u onderscheidt van de concurrentie. Tegenwoordig wordt er ook meer gesproken over UBR’s oftewel, Unique Buying Reasons. De Unique Buying Reason zou hetzelfde moeten zijn als de USP, alleen stelt deze de klant centraal. Een simpel voorbeeld van een USP is: ‘Organisatie X levert de beste klantenservice op het gebied van scheepsleveringen’. Hetzelfde onderscheidend vermogen weergegeven als UBR, ziet er als volgt uit: ‘Organisatie X zorgt ervoor dat je ons 24/7 telefonisch kunt bereiken, zodat uw leveringen buiten kantoortijden eveneens probleemloos verlopen.’

 

  • Zorg dat uw website responsive is.
    Anno 2018 bestaat een groot gedeelte van uw websiteverkeer uit mobiele bezoekers of wordt gebruik gemaakt van een tablet om uw producten en/of diensten nader te bekijken. Wanneer uw website op deze apparaten niet goed weergegeven wordt, verliest u vrijwel direct de aandacht van de bezoeker en laat u misschien wel een belangrijke lead verloren gaan. Een responsive website betekent dan ook niets anders dan dat uw site zowel op desktop, mobiel en tablet uitstekend weergegeven wordt en gebruiksvriendelijk te bedienen is.

 

  • Voeg duidelijke paginatitels toe.
    De paginatitel van jouw tekst, ook wel H1 tag of header tag genoemd, zorgt ervoor dat de bezoeker weet waar de tekst over gaat en daarmee of deze tekst relevant voor hem is om te lezen. Ook Google neemt deze paginatitels mee in haar ranking. Naast het gebruik van paginatitels of H1 tags, kunnen er meerdere subtitels gebruikt worden. Om een tekst voor de bezoeker makkelijker leesbaar te maken, is het handig deze op te delen in meerdere alinea’s. Aan iedere alinea wordt een subtitel toegevoegd, deze krijgt als kenmerk de H2 tag. Maak je binnen een alinea ook nog een sub-alinea, dan krijgt de titel van deze sub-alinea het kenmerk H3 tag mee. Binnen een pagina kunt u meerdere H2 en H3 tags gebruiken. Voor de vindbaarheid in Google is het verstandig om alleen de paginatitel een H1 tag als kenmerk mee te geven.
H1 tag Kelson Marketing & Content

In bovenstaande afbeelding vormt de tekst ‘Over Kelson’ de H1 tag binnen een WordPress website.

 
H2 tag Kelson Marketing & Content

In bovenstaande afbeelding is te zien dat de subtitel ‘Online Marketingstrategie’ als kenmerk (Element Tag) H2 heeft meegekregen. Het ‘Custom Heading Settings’ veld wordt zichtbaar wanneer u op ‘Bewerk Custom Heading’ klikt.

  • Verbeter de laadtijd van jouw website.
    Een snelle laadtijd van jouw website draagt bij aan een positieve ranking in Google. Echter, nog belangrijker is dat je voorkomt dat bezoekers afhaken wanneer zij te lang moeten wachten op het laden van de pagina. Dit betreft meestal een aantal technische aanpassingen die u het beste op kunt nemen met jouw websitebouwer.

 

  • Voeg duidelijke meta descriptions toe.
    De meta description of meta omschrijving is een korte omschrijving die de inhoud van de pagina weergeeft. Dit is tevens het stukje tekst dat weergegeven wordt onder de paginatitel in de zoekresultaten van Google. Het is dus belangrijk dat de inhoud van de pagina hier op een aantrekkelijke manier wordt getoond, omdat u hiermee direct bezoekers naar uw website of landingspagina trekt. Een goede meta description is tussen de 135 en 160 karakters lang, bevat het zoekwoord van de pagina, geeft een duidelijke omschrijving weer en verleidt de lezer om tot actie over te gaan (in dit geval klikken op het resultaat en daarmee het bezoeken van de betreffende homepage of landingspagina).
Meta description

De tekst onder de URL vormt de meta description van de betreffende pagina.

 

  • Voeg een chatfunctie toe.
    Een live chat biedt de bezoeker een eenvoudige en laagdrempelige manier op direct contact op te nemen. Door het aanbieden van een extra communicatiemiddel, vergroot jouw organisatie het klantcontact en neemt het eventuele vragen en frustraties weg. Belangrijk is wel, dat je helpdeskmedewerker in staat is binnen 30 seconden te reageren, omdat menig bezoeker na deze tijd de chatbox alweer heeft verlaten. Voor meer informatie over het belang van een chatbox op je website, kunt u tevens het artikel: Loyale klanten met live chat van Frankwatching raadplegen. 


Uw conversieverhogende maatregelen door Kelson Marketing & Content laten uitvoeren

Heb je, na het lezen van deze tips, nog steeds vragen of zou je graag hulp willen bij het doorvoeren van de aanpassingen op uw website? Kelson Marketing & Content helpt je graag bij het optimaliseren van jouw website! Je kunt via onderstaande button op een eenvoudige manier met ons in contact komen. Wij bieden je graag een vrijblijvend advies!

 

Contact

Author

Kelly

More posts by Kelly